O projekcie
Zapraszamy do udziału w 15. edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Patronatami honorowymi objęli ją Minister Edukacji Narodowej i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.
Od ponad 14 lat troszczymy się o zdrowie dzieci. Liczne badania i publikacje pokazują, że coraz więcej dzieci w Polsce ma nieprawidłową masę ciała. W odpowiedzi stworzyliśmy ogólnopolski projekt edukacji prozdrowotnej „Zdrowo jem, więcej wiem”.
Kierujemy go do uczniów zerówek (szkolnych i przedszkolnych) i klas I-III szkół podstawowych. Właśnie w tym wieku dzieci wyrabiają nawyki żywieniowe. Warto, żeby były one prawidłowe i pozwalały cieszyć się zdrowiem. Nasze działania kierujemy też do nauczycieli oraz rodziców, z których dzieci czerpią przykład.
Wierzymy, że taka edukacja przebiega kompleksowo i jest bardziej efektywna.
Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” to:
- bogata oferta edukacyjna dla zerówek i klas I-III szkół podstawowych;
- baza wiedzy i scenariuszy zajęć dla nauczycieli;
- szansa dla nauczycieli na podniesienie swoich kwalifikacji w zakresie edukacji związanej ze zdrowym i ekologicznym stylem życia;
- szansa dla uczniów na zdobycie wiedzy o zdrowym odżywianiu oraz wyrobienie prawidłowych nawyków żywieniowych, a także zdobycie cennych umiejętności takich jak praca w grupie.
Cele
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.
Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Staramy się również kształcić rodziców, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
Zasady udziału
Projekt kierujemy do dzieci i nauczycielek/nauczycieli z:
- zerówek (przedszkolnych i szkolnych)
- klas I-III ze szkół podstawowych.
Wyciąg z zasad udziału w projekcie:
- z jednej szkoły może zgłosić się dowolna liczba zespołów, a każdy zespół składa się z nauczyciela i maksymalnie 40 uczniów;
- zespół można zgłosić do jednej z dwóch kategorii:
- zerówki i klasy I
- klasy II-III
- projekt trwa cały rok szkolny i jest podzielony na 2 etapy: jesienny oraz wiosenny;
- zespoły mogą brać udział w dowolnych etapach;
- zespoły, które wezmą udział we wszystkich etapach mają szanse na dodatkowe nagrody;
- w każdym etapie nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami zgodnie z podanymi scenariuszami i terminarzem, a w ramach wywiadówek robi krótkie pogadanki z rodzicami;
- do zadań nauczycieli należy również napisanie raportów z przeprowadzonych działań;
- na podstawie raportów zostaną wyłonieni zwycięzcy poszczególnych etapów – każda kategoria i etap są oddzielnie oceniane i nagradzane.
Zasady udziału w projekcie są szczegółowo zapisane w REGULAMINIE, z którym należy się zapoznać przed rejestracją zespołu do projektu.
Rejestracja
Na głównej stronie projektu znajduje się formularz rejestracyjny, który należy wypełnić.
Najważniejsze informacje dotyczące rejestracji zespołów:
- przed zgłoszeniem zespołu nauczyciel powinien przeczytać REGULAMIN projektu;
- rejestracji zespołu powinien dokonać nauczyciel, który będzie opiekunem zespołu;
- zespoły mogą dołączyć do projektu w trakcie jego trwania;
- zespół rejestruje się do projektu raz niezależnie od liczby etapów, w których weźmie udział;
- rejestracja zespołów, które rozpoczynają udział w projekcie od etapu jesiennego trwa do 29 listopada 2024 roku;
- rejestracja zespołów, które rozpoczynają udział w projekcie od etapu wiosennego trwa do 3 marca 2025 roku – obowiązuje tylko zespoły, które chcą dołączyć do projektu i wcześniej się nie rejestrowały.
UWAGA! Prosimy o uważne wypełnianie formularza. W przypadku błędu w zgłoszeniu, proszę nie rejestrować nowego zespołu. Błędy należy poprawić po zalogowaniu na stronie projektu (login i hasło zostało wybrane podczas rejestracji) w zakładkach Edytuj dane opiekuna oraz Edytuj dane zespołu.
Ważne informacje dotyczące rejestracji znajdują się w następujących zakładkach:
- REGULAMIN – zasady rejestracji i udziału w projekcie;
- TERMINARZ – terminy rejestracji;
- MATERIAŁY – instrukcja rejestracji.
Polecamy również poniższą instrukcję, która prowadzi przez proces rejestracji krok po kroku:
Terminarz
Projekt trwa cały rok szkolny 2024/2025.
Rejestracja do etapu jesiennego trwa do 29 listopada 2024 roku. Zespoły zgłoszone do jednego etapu nie muszą się zgłaszać do kolejnego etapu.
Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi ważnymi datami w zakładce TERMINARZ.
Zadania
W każdym etapie nauczycielka/nauczyciel realizuje ze swoim zespołem 5 zadań.
Zadania dla każdej kategorii są rozpisane w PLANIE ZADAŃ. Tam również znajdują się scenariusze lekcji, opisy konkursów i inne pomoce do ich zrealizowania.
Z realizacji zadań nauczycielka/nauczycielka pisze raport, który należy przesłać do oceny zgodnie z TERMINARZEM.
Lekcje są realizowane w formie krótkich pogadanek i dyskusji, doświadczeń i zabaw, które w prosty sposób przekazują i utrwalają wiedzę. Kolejne zadania są tematycznie powiązane z zajęciami lekcyjnymi i ich celem jest m.in. utrwalenie wiadomości. Celem ostatnich dwóch zadań jest przekazanie zdobytej wiedzy rodzicom oraz całej społeczności szkolnej/przedszkolnej. Spotkania z rodzicami lub opiekunami mogą odbywać się w trakcie wywiadówek. Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci. Rolą rodziców jest pomoc dzieciom i wspieranie ich w realizacji zadań związanych z programem.
Ważne informacje dotyczące zadań znajdują się w następujących zakładkach:
- PLAN ZADAŃ – wykaz zadań, scenariusze zajęć, wytyczne do pisania raportów;
- TERMINARZ – terminy trwania etapów, przesyłania raportów.
Raporty
W trakcie realizacji zadań nauczyciel powinien dokumentować ich przebieg, a następnie napisać raport.
Raport należy tworzyć na stronie projektu po zalogowaniu się na konto zespołu. Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją, która krok po krok wyjaśnia jak stworzyć raport i przesłać go do oceny.
Najważniejsze informacje dotyczące pisania i przesyłania raportów:
- w każdym etapie należy przesłać jeden raport, który składa się z 5 części (każda poświęcona jednemu zadaniu);
- za jeden raport można zdobyć maksymalnie 440 punktów;
- szczegółowa punktacja poszczególnych zadań znajduje się w wytycznych do raportów;
- wytyczne do napisania raportu znajdują się w zakładce PLAN ZADAŃ;
- terminy przesyłania raportów znajdują się w TERMINARZU;
- gdy minie termin nadsyłania raportów, spóźnieni uczestnicy mają jeszcze 7 dni na ich dosłanie. Jednak za każdy dzień spóźnienia naliczanych są 4 punkty karne;
- raporty będą oceniane przez Zespół Sędziowski;
- na podstawie ocen zostaną wyłonieni zwycięzcy poszczególnych etapów;
Raporty przesłane pocztą lub na adres e-mail nie zostaną ocenione. Ocenie zostaną poddane wyłącznie raporty przesłane za pośrednictwem Panelu Opiekuna po zalogowaniu na stronie projektu.
Ważne informacje dotyczące raportów znajdują się w następujących zakładkach:
- PLAN ZADAŃ – wytyczne do pisania raportów, instrukcja „Jak napisać raport?”;
- TERMINARZ – daty nadsyłania raportów;
Polecamy również poniższą instrukcję, która prowadzi przez proces tworzenia raportu krok po kroku:
Wyniki i nagrody
Po zakończeniu pracy przez Zespół Sędziowski wyniki poszczególnych etapów oraz Grand Prix będą publikowane zgodnie z terminarzem w zakładce WYNIKI. Każdy etap i kategoria są oceniane i nagradzane oddzielnie.
Łączna pula nagród wynosi około 35 000 zł.
Ważne informacje dotyczące WYNIKÓW I NAGRÓD znajdują się w następujących zakładkach: